Geen categorie

3 tips voor het verbeteren van jouw nachtrust

Veel mensen kampen tegenwoordig met slaapproblematiek. We slapen te weinig of te licht en krijgen hierdoor te maken met zowel fysieke- als geestelijke ongemakken. Bovendien kan je door een slechte nachtrust ook nog eens je weerstand verlagen. Iets wat je, zeker in de huidige tijd, natuurlijk zoveel mogelijk wil voorkomen. Maar hoe zorg je ervoor dat je beter kunt slapen? Is het hierbij echt noodzakelijk om naar medicatie te grijpen? Welnee! Er zijn verschillende manieren om jouw nachtrust zelf te verbeteren. Dit begint bij het optimaliseren van jouw slaapkamer. Wij geven 3 tips! 

  1. Investeer in een goed matras

Een goede nachtrust valt en staat met de keuze voor het juiste matras. Uit onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders te lang wachten met het vernieuwen van hun matras. Hierdoor kunnen echter fysieke ongemakken ontstaan. Iets wat de nachtrust zeker niet ten goede zal komen. Daarom adviseren wij om te investeren in een goed matras. 

Je weet of je matras aan vervanging toe is als deze sporen van kuilvorming laat zien of als je iedere ochtend met fysieke klachten opstaat. Omdat een comfortabel matras voor iedereen anders is, is het verstandig om de verschillende matrassen eerst in ‘real life’ uit te testen. Veel speciaalzaken bieden de mogelijkheid om te ‘proefliggen’ of ‘proefslapen’. Zo weet je zeker dat het matras geheel naar wens is. 

  1. Verduisterende gordijnen 

Hoe kwamen we vroeger eigenlijk aan onze nachtrust? Toen we nog niet volgens de klok leefden? Simpel; ons lichaam liet merken dat het tijd was om te gaan slapen zodra de avond viel. Mensen gingen dus naar bed zodra het donker werd en stonden bij de eerste lichtstraaltjes weer op. Inmiddels is dit natuurlijk al heel lang niet meer zo. We leven volgens de klok. Toch kan dit vooral in de zomermaanden nog wel wat problemen opleveren. Doordat het langer licht is, kom je niet aan de benodigde hoeveelheid slaap. Daarom zijn verduisterende gordijnen in de slaapkamer onmisbaar. Zo geniet je van een onverstoorde nachtrust en voel je je veel fitter. Kruip dus maar lekker onder je dekbed en geniet van het donker. Slapen als een roos! 

  1. Slaapklimaat 

Daarnaast is het ook belangrijk om naar het slaapklimaat in de ruimte te kijken. Uit onderzoek blijkt dat de beste temperatuur om in te slapen tussen de 16 en 18 graden ligt. Voor de echte koukleumen onder ons is dit misschien schrikken. Je wil er immers niet aan denken dat je klappertandend in bed ligt. Gelukkig gaat het hierbij ook slechts om de omgevingstemperatuur. Je mag dus gerust een extra dikke 4-seizoenendekbed gebruiken of een wollen deken om je lichaam slaan. Zolang de omgevingstemperatuur maar laag is. Nog een groot voordeel: hierdoor is het aanzetten van de verwarming in de slaapkamer niet meer noodzakelijk. Zo bespaar je dus ook nog eens een heleboel geld op je energierekening. 

Extra tip: leg een warm vloerkleed voor je bed, zodat je bij het uitstappen niet direct op een koud parket terecht komt. Er is immers niets vervelender dan ’s nachts opstaan om te plassen en vervolgens met koude voeten terugkomen. Bespaar jezelf dan ook deze ‘marteling’ en geniet van heerlijke warme voeten, zodat je snel weer van een fijne nachtrust kunt genieten.